Spektakularna scenografia, stroje z epoki i elitarne intrygi. Zestawienie pięciu najpiękniejszych filmów kostiumowych wszech czasów
To siedem dekad historii kinematografii i dzieła, które są najsłynniejszymi w swoim gatunku. Od adaptacji klasycznej powieści Tołostoja po współczesną ekranizację "Małych kobietek". To zestawienie podsumowuje najpiękniejsze filmy kostiumowe wszech czasów.

Filmy kostiumowe od lat przyciągają widzów nie tylko widowiskową estetyką, ale też możliwością wejścia w światy dawno minione – pełne konwenansów, dramatów i emocji, które mimo upływu czasu pozostają zaskakująco uniwersalne. W naszym zestawieniu znalazło się pięć tytułów, które w różny sposób interpretują historię, od monumentalnych adaptacji literackich, przez stylowe intrygi francuskich salonów, aż po nowoczesne reinterpretacje klasyki. To opowieści osadzone w epoce, ale skierowane do współczesnej wrażliwości.
1. „Wojna i pokój”, reż. King Vidor (1956)

Ekranizacja monumentalnej powieści Lwa Tołstoja powstała w czasach, gdy kino historyczne miało za zadanie olśniewać rozmachem. Produkcja amerykańsko-włoska zrealizowana z udziałem Audrey Hepburn, Henry’ego Fondy i Mela Ferrera opowiada losy rosyjskiej arystokracji na tle wojen napoleońskich. Zestawiając prywatne dramaty z dziejową katastrofą, film ukazuje przemiany społeczne, miłość, zdradę i duchowe dojrzewanie. Autentyczne lokacje, w tym zdjęcia kręcone we Włoszech i Francji, kostiumy wzorowane na XIX-wiecznych rycinach oraz klasyczna narracja czynią z tej adaptacji przykład klasycznego kina z epoki. Choć film nie oddaje pełnej złożoności powieści Tołstoja, pozostaje ciekawym spojrzeniem Hollywoodu na europejskie dziedzictwo literackie i historyczne.
2. „Niebezpieczne związki”, reż. Stephen Frears (1988)

Adaptacja osiemnastowiecznej powieści epistolarnej Pierre’a Choderlosa de Laclos to opowieść o intrygach, manipulacji i emocjonalnych rozgrywkach wśród francuskiej arystokracji tuż przed rewolucją. Film Frearsa przenosi widzów do świata, w którym kurtuazja staje się maską dla destrukcyjnych impulsów. Scenariusz autorstwa Christophera Hamptona oparty został na jego własnej sztuce, a produkcja zdobyła trzy Oscary, m.in. za kostiumy i scenografię. W obsadzie znaleźli się Glenn Close, John Malkovich i Michelle Pfeiffer, wcielając się w postaci balansujące na granicy miłości i okrucieństwa. Film jest znany ze swojego eleganckiego stylu, formalnego języka i wierności epoce, choć przedstawione relacje niosą silne, współczesne rezonanse.
3. „Wiek niewinności”, reż. Martin Scorsese (1993)

Martin Scorsese sięga po powieść Edith Wharton, by sportretować społeczność nowojorskiej elity końca XIX wieku. Film skupia się na losach Newlanda Archera (Daniel Day-Lewis), rozdartego między lojalnością wobec narzeczonej (Winona Ryder) a uczuciem do kontrowersyjnej hrabiny Olenskiej (Michelle Pfeiffer). Reżyser znany z realistycznych obrazów przemocy przenosi swoją precyzję w świat restrykcyjnych konwenansów, gdzie napięcie budowane jest w spojrzeniach i niedopowiedzeniach. Scenografia, kostiumy i zdjęcia są w pełni podporządkowane realiom epoki, a muzyka Elmera Bernsteina dopełnia wizję wyrafinowanego, ale dusznego świata. Film zdobył Oscara za najlepsze kostiumy i uchodzi za jedno z najbardziej niedocenionych dzieł Scorsesego.
4. „Duma i uprzedzenie”, reż. Joe Wright (2005)

Nowa adaptacja klasycznej powieści Jane Austen prezentuje historię Elżbiety Bennet (Keira Knightley) i pana Darcy’ego (Matthew Macfadyen) w sposób bardziej dynamiczny i emocjonalny niż wcześniejsze ekranizacje. Wright stawia na subtelną reżyserię i kameralne zdjęcia, ukazując codzienność prowincjonalnej Anglii przełomu XVIII i XIX wieku z perspektywy kobiet. Film wykorzystuje naturalne światło i autentyczne wnętrza historycznych posiadłości, a kostiumy, choć stylizowane, są podporządkowane realistycznemu wizerunkowi epoki. Zauważalna jest również gra z konwencją romansu, relacja Elżbiety i Darcy’ego prowadzona jest z większą swobodą i nowoczesną czułością. Produkcja była nominowana do czterech Oscarów, w tym dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej.
5. „Małe kobietki”, reż. Greta Gerwig (2019)

Film oparty na powieści Louisy May Alcott to współczesna reinterpretacja znanej historii o siostrach March. Greta Gerwig tworzy narrację nielinearną, przeplatając wspomnienia z teraźniejszością, co pozwala na pogłębione spojrzenie na dorastanie, ambicje i relacje rodzinne w XIX-wiecznej Ameryce. Saoirse Ronan, Florence Pugh, Timothée Chalamet i Laura Dern wcielają się w główne role, a silna obsada wsparta jest autentycznymi kostiumami i pastelową estetyką zdjęć Yoricka Le Saux. Film łączy wierność historyczną z wyraźnym feministycznym tonem, podkreślając niezależność i podmiotowość kobiecych bohaterek. Produkcja została nominowana do sześciu Oscarów, zdobywając statuetkę za najlepsze kostiumy.