Reklama

W świecie polskiego kina szykuje się niezwykłe wydarzenie – Marcin Dorociński wcieli się w postać Zbigniewa Cybulskiego, legendy ekranu, nazywanego polskim Jamesem Deanem. Film „Jak być kochanym” to długo wyczekiwany hołd dla aktora, którego życie i kariera zakończyły się w dramatycznych okolicznościach. Produkcja, której scenariusz stworzyła Anna Świątek, już teraz wzbudza ogromne zainteresowanie – zwłaszcza po premierze teaserowego plakatu. Projekt, rozwijany przez firmę Salto Films, ma szansę stać się jednym z najważniejszych filmów biograficznych nadchodzących lat.

Reklama

Marcin Dorociński wciela się w ikonę kina – Zbigniewa Cybulskiego

W filmie „Jak być kochanym” w rolę Zbigniewa Cybulskiego wcieli się Marcin Dorociński. To właśnie on, uznawany za jednego z najlepszych i najbardziej wszechstronnych polskich aktorów, otrzymał to wyjątkowe zadanie. Projekt ten ma ukazać życie i osobowość Cybulskiego – aktora, którego porównywano do Jamesa Deana.

Teaserowy plakat filmu opublikowano w październiku 2025 roku. Jego autorem jest Maks Bereski, który podkreślił, że historia Zbyszka Cybulskiego „zasługuje na ujrzenie światła dziennego, by nie zakończyć się pod kołami pociągu”.

Zobacz też: Gdy Roman Polański to usłyszał, nie mógł uwierzyć. Twórcy „Chopin, Chopin” o kosztach i kulisach powstania filmu

„Jak być kochanym” – kulisy powstawania filmu

Za scenariusz odpowiada Anna Świątek. Jej tekst znalazł się w finale konkursu Script Pro oraz był rozwijany w ramach kursu Script Szkoły Wajdy. Projekt brał udział w międzynarodowym programie America in Progress. Scenariusz konsultowali m.in. prof. Tadeusz Lubelski, Michał Oleszczyk, Dorota Karaś i Mariola Pryzwan – biografki Cybulskiego.

Film był rozwijany przez firmę Salto Films, założoną przez Annę Świątek i Marcina Dorocińskiego. Produkcję na etapie developmentu wsparli m.in. prezydent Miasta Wrocławia oraz Wytwórnia Filmów Fabularnych i Dokumentalnych we Wrocławiu.

Nie wiadomo jeszcze, kto wyreżyseruje film – wcześniej powiązany z projektem był Borys Lankosz, jednak obecnie nie jest już związany z produkcją.

Marcin Dorociński, VIVA! luty 2009, 4/2009
Fot. Zuza Krajewska i Bartek Wieczorej/LAF AM Fot. Zuza Krajewska i Bartek Wieczorej/LAF AM

Spotkanie Cybulskiego z Dietrich – kluczowy moment fabuły

Jak udało się ustalić, fabuła filmu ma skupić się na spotkaniu Zbigniewa Cybulskiego z Marleną Dietrich. Do zdarzenia doszło w 1966 roku we wrocławskim hotelu Monopol, podczas jednej z ostatnich tras koncertowych Dietrich w Europie.

To niezwykle symboliczne miejsce – właśnie tam rozgrywał się kultowy film Andrzeja Wajdy „Popiół i diament”, w którym Cybulski zagrał jedną ze swoich najsłynniejszych ról. Produkcja „Jak być kochanym” ma być kinową opowieścią o tym niezwykłym wydarzeniu.

Zobacz też: Premiera filmu „Chopin, Chopin!”: plejada gwiazd i szyk czerwonym dywanie! Kto oczarował stylizacją?

Scenariusz z sukcesami – Script Pro i wsparcie PISF

Scenariusz Anny Świątek przeszedł przez wiele etapów rozwoju i zdobył uznanie w środowisku filmowym. Projekt rozwijano w ramach Programu Operacyjnego Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Do zespołu produkcyjnego dołączyły również Maria Leźnicka (Haya Films) oraz Alicja Grawon, która od września 2024 roku jest związana z Netflixem. Warto podkreślić, że projekt rozwijano niezależnie od platformy streamingowej.

Salto Films i ekipa twórców – kto stoi za projektem?

Za zdjęcia do filmu ma odpowiadać Piotr Sobociński Jr., a za charakteryzację Janusz Kaleja. Kostiumy przygotowała Anna Imiela-Szcześniak. W ramach przygotowań powstała specjalna sesja zdjęciowa, odtwarzająca legendarną sesję Cybulskiego z 1966 roku. Udział w niej wziął Marcin Dorociński, a zdjęcia wykonali Tadeusz Rolke i Szymon Szcześniak.

Honorową ambasadorką projektu była Elżbieta Chwalibóg-Cybulska – wdowa po Zbigniewie Cybulskim, która zmarła 27 lipca 2025 roku.

Pomysłodawcą i producentem projektu jest firma Salto Films. Autorka scenariusza podkreśla, że mimo licznych trudności, udało się zakończyć etap developmentu. Obecnie nie podano jeszcze daty premiery filmu.

Reklama

Źródła: dziendobry.tvn.pl, naekranie.pl

Reklama
Reklama
Reklama