Zaczęli grać w wieku 3 lat, mówią płynnie po polsku. Koreańscy bracia skradli serca Polaków
Bracia Hyo i Hyuk Lee z Korei Południowej podbili serca publiczności i jury Konkursu Chopinowskiego 2025 w Warszawie. Nie tylko grają z pasją, ale i wspierają się nawzajem, tworząc wyjątkowy duet. Oto ich droga – od dzieciństwa z muzyką po wspólne występy na światowej scenie.

Kiedy na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie pojawili się dwaj młodzi pianiści z Korei Południowej, publiczność nie miała jeszcze pojęcia, że stanie się świadkiem jednego z najbardziej poruszających momentów XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Bracia Hyo i Hyuk Lee nie tylko zachwycili grą, lecz także podbili serca słuchaczy swoją relacją, szczerością emocji i muzyczną wrażliwością. Choć nie dotarli do finału, pozostawili po sobie ślad, o którym mówi dziś cała muzyczna Polska. Ich historia to opowieść o pasji, rodzinie i determinacji, która wykracza daleko poza konkursowe wyniki.
Rodzinny duet z Korei Południowej zachwyca w Warszawie
Hyo Lee (18 lat) i jego starszy brat Hyuk Lee (25 lat) to południowokoreańscy pianiści, którzy w październiku 2025 roku zakwalifikowali się do trzeciego etapu XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Ich występy w Filharmonii Narodowej w Warszawie wzbudziły entuzjastyczne reakcje. Nie tylko reprezentują wysoki poziom artystyczny, ale przede wszystkim podkreślają, że nie rywalizują ze sobą – wspierają się nawzajem, tworząc wyjątkową, muzyczną więź.
Od 2022 roku mieszkają razem w Warszawie. Mówią płynnie po polsku i chętnie udzielają wywiadów, w których dzielą się swoją pasją do Chopina i fascynacją Polską – krajem, z którym związali swoją muzyczną drogę.

Od placu zabaw do światowych sal koncertowych
Choć nie pochodzą z rodziny o muzycznych tradycjach, ich historia rozpoczęła się przypadkiem. Hyuk Lee miał trzy lub cztery lata, kiedy na placu zabaw w Seulu po raz pierwszy usłyszał muzykę klasyczną – prawdopodobnie Piotra Czajkowskiego. Zakochał się w niej natychmiast i poprosił mamę, by zapisała go do szkoły muzycznej. Już kilka dni później rozpoczął naukę gry na skrzypcach i fortepianie.
Obaj bracia zaczęli edukację muzyczną w wieku trzech lat. Hyuk uczył się m.in. w Sunhwa Arts School i studiował za granicą, zdobywając nagrody w prestiżowych konkursach – m.in. Paderewskiego (2016), Hamamatsu (2018) i Long-Thibaud w Paryżu (2022). Występował w Théâtre des Champs-Élysées, Operze Narodowej w Warszawie czy Teatro Colón w Buenos Aires.
Hyo z kolei, mimo młodego wieku, ma na koncie Grand Prix "Musical Diamond" oraz III miejsca w konkursach "Arthur Rubinstein in memoriam", "Animato" i Long-Thibaud 2025. Ukończył najwyższy kurs wykonawczy w Ecole Normale de Musique de Paris. Jego droga wiodła również przez Central Music School przy Moskiewskim Konserwatorium im. Czajkowskiego.
W 2024 roku Hyuk Lee opublikował na swoim profilu w mediach społecznościowych archiwalne nagranie, na którym 10-letni Hyo Lee z niezwykłą swobodą wykonuje „Flight of the Bumblebee” Rimskiego-Korsakowa w aranżacji Rachmaninowa. Wideo, opatrzone podpisem „My brother Hyo Lee at 10 years old”, ukazuje chłopca grającego z zadziwiającą pewnością siebie i sceniczną charyzmą – a na końcu szeroko się uśmiechającego. Ten charakterystyczny uśmiech, obecny dziś na scenie Konkursu Chopinowskiego, stał się symbolem jego naturalnej radości z muzyki.
Chopin po koreańsku – co wykonali w konkursie?
Na scenie Konkursu Chopinowskiego bracia zaprezentowali dwa zupełnie różne podejścia interpretacyjne. Hyo Lee porwał publiczność Polonezem As-dur op. 53, znanym jako „Heroiczny” – tym samym, który przyniósł sukces Seong-Jinowi Cho w 2015 roku. Jego ekspresyjna gra i sceniczna charyzma spotkały się z gorącym przyjęciem.
Hyuk Lee postawił na monumentalną Sonatę b-moll op. 35, słynną z Marsza żałobnego w trzeciej części. Jego interpretacja łączyła wirtuozerię z głęboką refleksją. W pierwszym etapie konkursu wykonał Fantazję f-moll, którą – jak sam mówi – pokochał jako dziecko. Powtarzając ten utwór po czterech latach od ostatniego konkursu, zauważył, że jego interpretacja „stała się głębsza”.
Hyo wskazał jako swój ulubiony utwór Balladę F-dur, w której – jak podkreślił – czuje szczególnie silne emocje.
Nie tylko fortepian – skrzypce, szachy i język polski
Obaj bracia są również utalentowanymi skrzypkami i aktywnie koncertują jako duet kameralny. W poprzednich sezonach wykonywali wspólnie utwory Beethovena, Gershwina czy Saint-Saënsa.
Poza muzyką łączy ich jeszcze jedna pasja – szachy. Regularnie grają w turniejach i mają wspólne marzenie: zostać arcymistrzami. Hyo zdaniem brata ma w tej dziedzinie lekką przewagę. Ten wszechstronny rozwój to jeden z filarów ich muzycznej i osobowościowej dojrzałości.
Wielu komentatorów podkreśla również ich biegłą znajomość języka polskiego. Hyuk nauczył się go po przeprowadzce do Warszawy – decyzję o zamieszkaniu w Polsce podjął zaraz po Konkursie Chopinowskim w 2021 roku. Od tego czasu obaj bracia z dumą reprezentują Koreę Południową na polskiej ziemi, rozmawiając z dziennikarzami w naszym języku.
Co dalej? Finał bez braci Lee i głos prezydenta Warszawy
Choć bracia Lee byli typowani na faworytów tegorocznego Konkursu Chopinowskiego, decyzją jury nie zakwalifikowali się do finału. Informacja ta wywołała szerokie oburzenie wśród fanów muzyki klasycznej. W sieci rozgorzała dyskusja: „Jak to możliwe?”. Głos w sprawie zabrał sam prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który w emocjonalnym wpisie przyznał, że – choć nie uważa się za znawcę – kibicował nie tylko reprezentantowi Polski, Piotrowi Alexewiczowi, ale również „naszym Koreańczykom”, jak nazwał braci Lee.
Mimo braku miejsca w finale, bracia Lee pozostają w pamięci słuchaczy jako jedni z najbardziej charyzmatycznych i emocjonalnych wykonawców tej edycji konkursu.
Źródła: TVN24.pl – relacja z występów braci Lee, PAP – transmisje z Konkursu Chopinowskiego 2025, Chopin Institute – oficjalne komunikaty i wywiady, MK News – relacje z II i III etapu konkursu, Bing Liu Group – opinie i analiza występów uczestników, Materiały od użytkownika (screeny, wpisy z grup, cytaty)